interview-welzijn-op-recept

Lees hier hoe Marijke van Loenen het samenwerken met de welzijnscoach heeft ervaren

Hoe kwam deze patiënt/cliënt bij je?
Via de huisarts werd mevrouw doorverwezen naar Welzijn op Recept. De huisarts gaf aan dat er eenzaamheid speelde en het onderwerp bewegen was aangevinkt op het receptenblok. Mevrouw is door ons gebeld en een huisbezoek werd gepland. Tijdens het huisbezoek vertelde mevrouw diabetes te hebben en ook long covid te hebben gehad. Van de long covid had mevrouw nog veel restverschijnselen. Om haar conditie weer op te bouwen gaf de huisarts aan dat het goed is dat mevrouw weer meer beweegt. Mevrouw vertelde dat ze weinig mensen op een dag ziet en niet weet hoe ze meer kan bewegen. Mevrouw voelt zich eenzaam en de dagen kunnen lang duren.
Na wat doorvragen is duidelijk dat er in de flat waar mevrouw woont, veel wordt georganiseerd. Mevrouw durft hier niet aan deel te nemen in haar eentje. Door de corona is mevrouw een tijdje niet in de recreatiezaal geweest en nu ervaart ze een drempel om daar naar toe te gaan.
Vanuit dit gesprek is er contact geweest met de coördinator van de activiteiten. De coördinator wilde ter overbrugging en om de drempel te verlagen mevrouw persoonlijk opvangen en verwelkomen als ze voor de eerste keer naar een activiteit gaat. Mevrouw besluit daarop mee te willen doen aan koersballen. Nu neemt mevrouw wekelijks deel aan deze activiteit.

Op welke manier ben je met deze client aan de slag gegaan?
Door in gesprek te gaan met mevrouw, te horen hoe haar leven is en te leren waar haar wensen liggen, kon ik mevrouw verder helpen. Door verder door te vragen, ook bij ‘kwetsbare’ onderwerpen leerde ik dat mevrouw zich eenzaam voelt. Als verbinder heb ik een praktische koppeling gemaakt met bestaande activiteiten, in dit geval koersbal. Door te zorgen dat mevrouw de eerste keer werd opgevangen, werd de gevoelde drempel weggehaald.
Als WoR coach zijn wij vaak de brug tussen vraag en aanbod en leggen we de verbinding. Wij zijn goed op de hoogte van het mooie en brede aanbod binnen Soest en Soesterberg.

Wat is er volgens jou veranderd?
Fijn om te zien dat mevrouw (meer) in contact is met anderen mensen en in beweging is gekomen. En dat allemaal binnen het bestaande aanbod. Verbinden, dat is ons sleutelwoord.

Deel dit bericht
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Deze site gebruikt alleen technische en analytische cookies om uw ervaring te verbeteren. Lees meer